28 listopada 2022
Prowadzenie firmowego bloga marki to zadanie niełatwe, mozolne i wymagające dużej kreatywności. Bardzo często po pewnym czasie publikowania kolejnych artykułów tematycznych, kiedy zainteresowanie nimi spada, zastanawiamy się, jak możemy urozmaicić naszego firmowego bloga, a także, co możemy zrobić, aby stawał się jeszcze popularniejszy i pozyskiwał dla nas klientów z Internetu. W tym tekście staramy się przedstawić pięć pomysłów na bloga marki, które nie są używane najczęściej, a które mogą ożywić go i wnieść nową jakość.
Pierwszym ciekawym pomysłem na prowadzenie naszego bloga jest publikowanie materiałów od kuchni. Stają się coraz popularniejsze i są niezwykle mocno doceniane przez odbiorców. Najlepszym dowodem na to są liczne programy telewizyjne ukazujące zakulisowe życie gwiazd, wykonywanie zawodów czy materiały dokumentalne. W obecnym świecie niezależnie od kategorii, w której działamy i fanów jakich posiadamy, z pewnością będą chcieli zobaczyć zakulisowe działanie również i naszej marki.
Przede wszystkim jest to oryginalny materiał, które możemy przygotować niezwykle łatwo i który będzie cieszył się sporym powodzeniem. Jeśli materiał jest interesujący, nie ma praktycznie wad, zatem dlaczego nie publikować go na naszym blogu? Materiały od kuchni możemy publikować okazjonalnie lub możemy stworzyć nawet pewną serię, którą będziemy wydawali regularnie np. w konkretne dni tygodnia.
Jak możemy tworzyć takie materiały? Przede wszystkim możemy opisywać działanie naszej marki od zaplecza, czyli ukazywać proces sprzedaży, realizacji usług czy ich tworzenia. Możemy również przybliżać obserwującym marki, jej życie codzienne, a także te wszystkie sprawy, których nie przedstawia się na pierwszym planie. Do tego celu możemy używać zarówno treści pisanych, zdjęć czy materiałów wideo.
Wbrew pozorom takie amatorskie materiały od kuchni pomogą zwiększyć zaufanie naszych odbiorców do firmy. Marki, które prezentują jedynie komercyjny przekaz, nie są darzone aż tak dużym zaufaniem, gdyż odbiorcy wiedzą, że jest to jedynie iluzja prezentowana w sposób przemyślany i celowy. Pokazując prawdziwe oblicze naszej firmy lub nas samych, odbiorcy będą mogli dowiedzieć się, jak działa nasza firma, a także ocenić, czy jest jakościowa.
Publikując zatem takie materiały możemy skupić się zwłaszcza na elementach, z których jesteśmy dumni. W takiej sytuacji to, że materiał nie jest profesjonalny, nie będzie miało aż tak dużego znaczenia, gdyż nie jest to oficjalna oferta naszej firmy. Niemniej jednak przygotowana porcja treści na bloga może uzmysłowić naszym Klientom jak powstają ich usługi lub produkty, a tym samym przyczynia się do zwrócenia uwagi na fakt, że po drugiej stronie mają do czynienia z rzeczywistym wymiarem pracy, za którą płacą.
Prowadzenie bloga marki bardzo często kojarzy nam się jedynie z treściami pisanymi. Nieco rzadziej skupiamy się na innych formach contentu takich jak zdjęcia czy nawet filmiki. Bardzo ciekawym pomysłem na urozmaicenie naszego bloga firmowego jest jednak vlogowanie. Jest to prowadzenie bloga w stylu video, czyli poprzez filmiki, które będziemy nagrywali i regularnie wrzucali na naszą stronę internetową marki. Choć chcąc vlogować, najczęściej wybieramy takie platformy jak YouTube, to właśnie tam staramy się prowadzić nasz dziennik w formie wideo. Możemy jednak tworzyć takie nagrania i zamieszczać je na YouTubie, a następnie publikować w krótkim poście na naszym blogu.
Z jednej strony nasi czytelnicy, fani i użytkownicy bloga nie będą musieli opuszczać naszej strony internetowej, a z drugiej strony będą mogli korzystać z materiału wideo. Jako że jest to nasza strona, będziemy mogli dodać również komfortowo opis całej sytuacji i zoptymalizować podstronę wpisu pod kątem SEO.
Co będzie potrzebne nam do zrealizowania takiego pomysłu? Przede wszystkim powinniśmy zadbać o dobrą jakościowo kamerę. Obecnie nawet smartfony ze średniej półki posiadają takie aparaty, więc nie powinno być to problemem. Powinniśmy również – a może przede wszystkim zadbać o tematykę naszych vlogów tak, aby nagrania były ciekawe i często odtwarzane. Przydatną podpowiedzią jest tworzenie treści poradnikowych, które będą dostarczały konkretnych korzyści i profitów naszym odbiorcom oraz treści publicystycznych.
Pierwsze treści z pewnością będą często oglądane przez naszych fanów, a my będziemy mogli dużo łatwiej zaprezentować dane zagadnienie niż przy pomocy treści pisanych czy grafik. Przekazując dane zagadnienie osobiście, będziemy mogli zrobić to dużo dokładniej i w dużo bardziej przystępnej formie. Blog nie musi być związany jedynie z treściami tematycznymi, choć jest to główna koncepcja. Możemy jednak na nim publikować nasze wystąpienia o aktualnych wydarzeniach na świecie i prezentować swoje poglądy.
Działając w taki sposób, przyciągniemy użytkowników, którzy będą chcieli poznać nasze zdanie, a także dyskutować na wysokim poziomie. Treść publicystycznego vloga dostarczy aktualnych informacji naszym odbiorcom, którzy również będą chcieli pozyskiwać je z takiego źródła. Tworząc bloga poprzez vlogowanie, należy jednak pamiętać, aby zachować odpowiedni stosunek – większościowy dla treści tematycznych.
Przydatną wskazówką, jeśli chcemy zamieszczać materiały wideo na naszym, blogu jest to, aby tworzyć je w taki sposób, by można było wykorzystywać je w innych miejscach w Internecie. Często tworząc poradniki, materiały tematyczne czy inne treści poświęcamy sporą ilość czasu na to zadanie. Jeśli stworzymy treści uniwersalne, będziemy mogli opublikować je w mediach społecznościowych, na forach internetowych czy na YouTube, aby pomagały pozyskać nam kolejnych użytkowników. Dzięki temu będziemy mogli lepiej wykorzystać środki oraz czas, który przeznaczymy na stworzenie nagrań wideo.
Bardzo ciekawym i ogólnie rzadko używanym typem materiałów, który publikujemy w sieci, są materiały 360 stopni. Zaliczamy do nich zdjęcia interaktywne oraz filmiki 360 stopni. Zdjęcia interaktywne umożliwiają obracanie się po nich kursorem w 360 stopniach, czyli dookoła osi osoby wykonującej zdjęcie. Pozwala to przenieść nas w dane miejsce wirtualnie, które możemy zwiedzać dokładnie tak samo jak osoba wykonująca fotografię. Video 360 stopni również umożliwiają odwracanie się w dowolnym kierunku na materiałach, które są odtworzone.
Co zaskakujące stworzenie i opublikowanie takich materiałów nie jest niezwykle trudne czy skomplikowane. Możemy korzystać z odpowiednich trybów wykonywania zdjęć i filmowania lub używać kamery 360 stopni, którą kupimy w rozsądnej cenie. Materiały takie idealnie będą nadawały się na bloga tematycznego, w którym często chcemy przekazać opis konkretnego miejsca. Mogą być to np. blogi firm sportowych czy marek, które chcą ukazać duże przestrzenie.
Jeśli samodzielnie nie potrafimy stworzyć tego typu materiałów, możemy bardzo prosto zamówić ich wykonanie oraz zakupić gotowe w Internecie. Ciekawym pomysłem może być również zorganizowanie wirtualnego spaceru znanego z Google Maps tyle tylko, że opublikowanego na naszej stronie internetowej.
Dzięki temu nasi użytkownicy będą mogli przechadzać się po naszej firmie, po biurze, w którym pracujemy lub po innej lokalizacji, która jest z nami związana. Oprócz walorów rozrywkowych materiały tego typu będą dostarczały ważne informacje o naszej marce, która będzie lepiej znana naszym fanom.
Wśród pomysłów na prowadzenie marketingu internetowego znajdziemy również wspólne inicjatywy. Będzie to organizowanie wspólnych spotkań, akcji czy innego typu eventów. Niezależnie od tego, czy będą to inicjatywy w świecie rzeczywistym czy w świecie wirtualnym, będziemy mogli opisywać je na naszym blogu. Z pewnością materiały takie wzbudzą duże zainteresowanie, gdyż każdy odbiorca naszej marki będzie mógł wziąć w nich udział.
Mogą być to nawet konkursy, gry i zabawy. Materiały przedstawiające wspólne inicjatywy na naszym blogu będą cieszyły się na pewno dużą ilością komentarzy, a także sporą aktywnością odbiorców. Często, mogą być nawet polecane między naszymi fanami, a ich znajomymi, którzy nie znają jeszcze naszej marki, aby ci również mogli wziąć w nich udział. Wiele wspólnych inicjatywach możemy stworzyć nawet w świecie wirtualnym np. poprzez webinarium, czyli hybrydę działań stacjonarnych i cyfrowych.
Powiedzeniem, które sprawdza się również w przypadku blogowania, jest to, że duży może więcej. Będąc zatem firmą – marką możemy dużo więcej aniżeli osoby prywatne prowadzące swoje autorskie blogi. Jeśli zatem prowadzimy bloga firmowego i jesteśmy dużą marką, powinniśmy to, jak najbardziej wykorzystać.
Co to oznacza dla nas? Jako marki mamy budżety reklamowe, a także posiadamy większe możliwości przemieszczania się czy wchodzenia na różnego rodzaju eventy branżowe. Wszystko to oznacza, że jako marka możemy tworzyć materiały, które są poza zasięgiem osób prywatnych.
Z pewnością tworzenie takich materiałów na naszego bloga marki będzie bardzo atrakcyjne dla odbiorców, którzy będą często i licznie czytali wpisy blogowe. Choć tworzenie takich materiałów nie będzie często wykorzystywane i nie będziemy na nich opierali prowadzenia naszego bloga, możemy je jak najbardziej wykorzystywać okazjonalnie. Jeśli zatem będziemy wiedzieli o evencie lub wydarzeniu branżowym możemy udać się na niego, nawet jeśli będą obowiązywały drogie bilety.
Możemy również dużo łatwiej uzyskać pozwolenie na zwiedzenie konkretnego obiektu lub filmowanie imprez w sposób profesjonalny, jeśli wystąpimy o takie pozwolenie jako marka. Wiele drzwi w ten sposób będzie stało dla nas otworem, które na co dzień są zamknięte dla osób prywatnych.
Możemy też tworzyć i organizować pewne wydarzenia związane z tematyką naszej branży, a następnie na naszym blogu publikować z nich relacje. Choć nie będzie to najłatwiejszy sposób na prowadzenie bloga i będzie wymagał od nas poświęcenia czasu, a także budżetu, może dawać bardzo dobre rezultaty.
Jeśli zatem prowadzimy firmę sportową lub turystyczną, a naszymi odbiorcami są użytkownicy lubiący sport, możemy zorganizować wejście na mecz dwóch znanych światowych drużyn, na które wielu naszych klientów nie miałoby szans z różnych powodów. Jeśli z kolei prowadzimy firmę motoryzacyjną, możemy wypożyczyć luksusowe lub supersportowe auto, aby zaprezentować je bliżej naszym odbiorcom, na co również wiele osób nie miałoby szans samodzielnie.