Real Time Marketing — Co to jest marketing czasu rzeczywistego?

Real Time Marketing — Co to jest marketing czasu rzeczywistego?

Real Time Marketing coraz częściej pojawia się wśród wielu opcji reklamy internetowej. Często podchodzimy do niego nieco z dystansem, nie wiedząc o nim wszystkiego. W tym tekście staramy się przedstawić wszystkie najważniejsze informacje dotyczące marketingu czasu rzeczywistego, a także podpowiadamy, jakie ma zalety i kiedy, warto na niego stawiać, jeśli chcemy reklamować się w Internecie.

Real time marketing — Co to takiego?

Real time marketing to inaczej marketing czasu rzeczywistego. Jest to jeden z rzadziej wykorzystywanych sposobów na reklamę internetową, który polega na wykorzystywaniu aktualnie panujących trendów, zaistniałych wydarzeń czy okoliczności do promowania naszej marki. Są one kanwą w reklamie, którą udostępniamy w przestrzeni publicznej. To właśnie aktualne wydarzenia mają przyciągać odbiorców do naszej reklamy.

RTM jest zatem wykorzystaniem przekazu reklamowego oraz nawiązaniem do aktualnego głośnego wydarzenia, które niedawno miało miejsce. W tym typie reklamy liczy się czas i jak najszybsze opublikowanie reklamy w Internecie. Aby mówić o marketingu czasu rzeczywistego, musimy ująć w reklamie głośne wydarzenie w miarę globalne lub lokalne, jeśli promujemy się w takiej społeczności, a także ciekawie powiązać je z naszą reklamą. Może być to parodia danego wydarzenia, fantastyczna kontynuacja, kąśliwe powiązanie, a nawet zdumiewające i oryginalne nawiązanie.

Reklama taka jako marketing czasu rzeczywistego powinna przykuwać uwagę odbiorców swoją oryginalnością, o którą w większości dba dane głośne wydarzenie. W tym typie marketingu powinniśmy wypuszczać reklamę do Internetu w jak najkrótszym czasie – nawet w ciągu kilku godzin od zaistnienia danego głośnego wydarzenia.

Real time marketing cechuje się również wiralnością, czyli rozprzestrzenianiem się wirusowym reklamy. Jako że jest to oryginalny i niecodzienny przekaz reklamowy wykorzystujący aktualne zdarzenia, liczymy w nim na to, że naszą reklamę będą rozprzestrzeniać między sobą odbiorcy. Jest to ważny element marketingu czasu rzeczywistego, na którym opiera się wręcz cała koncepcja. Dzięki wiralności i polecaniu oryginalnego przekazu reklamowego zyskujemy spory zasięg, a także rozgłos.

Podczas promowania się w taki sposób, głównie liczy się czas emisji. Musimy zatem regularnie śledzić najgłośniejsze wydarzenia i być przygotowani do szybkiej pracy reklamowej tuż po wystąpieniu takiego wydarzenia – niezależnie, kiedy to będzie. Taki marketing jest również głównie wykorzystywany jako dodatkowa uzupełniająca metoda reklamy internetowej, gdyż nie można się na niej opierać. Nigdy nie mamy pewności regularnego występowania głośnych wydarzeń globalnych, na podstawie których moglibyśmy się regularnie promować, a jest to podstawa wszystkich działań reklamowych w sieci.

Dobry przykład

Choć real time marketing może wydawać się skomplikowany z definicji, nie jest taki w praktyce. Jest bardzo prostym, przyjaznym i przystępnym sposobem reklamowym, który może zagwarantować nam dużą ilość odbiorców. Dobrym przykładem takiego działania jest głośne wydarzenie w postaci strzelenia trzech goli znanego piłkarza w jednym meczu. Gdy zdobędzie on hattrick'a możemy wykorzystać takie głośne wydarzenie do wypromowania naszej marki. Możemy zrobić to na różne sposoby, jak wspomnieliśmy powyżej. Możemy zaprezentować ofertę trzy plus jeden gratis, stworzyć parodię danego wydarzenia czy przygotować spot będący fantazyjną kontynuacją tego wyczynu piłkarza na boisku.

Podobnym nawiązaniem możemy poddawać dowolne głośne wydarzenia, które mają zasięg globalny i które odbiły się echem w przestrzeni publicznej. Im głośniejsze i znane dane wydarzenie, tym lepsza okazja do wypromowania naszej marki.

Dlaczego real time marketing jest tak skuteczny?

Dlaczego Real Time Marketing jest tak skuteczny?
Real Time Marketing co to jest i dlaczego jest tak skuteczny?

Mówiąc o real time marketingu, warto powiedzieć również, dlaczego jest on tak skuteczny. Dzieje się tak przede wszystkim, gdyż osoby słyszące o danym wydarzeniu w naszym przekazie reklamowym chcą sprawdzić, czy nie zawiera on dodatkowych informacji o danej sytuacji. Choć wydaje się to nieco dziwne, osoby, które zafascynowały się pewnym globalnym wydarzeniem, będą poszukiwały informacji na jego temat wszędzie – nawet w reklamach i zdecydowanie warto wykorzystać taką zależność.

Drugim powodem, dla którego real time marketing jest skutecznym sposobem marketingu internetowego, jest ciekawość. Wielu odbiorców będzie ciekawych, w jaki sposób nawiązaliśmy do tego głośnego wydarzenia, jak połączyliśmy go z reklamą i w jaki sposób wykorzystaliśmy dane głośne wydarzenie. Ciekawość jest bardzo silnym odczuciem, które nasi potencjalni odbiorcy chcą zaspokoić. Jeśli zatem będziemy pierwszymi markami, które zaprezentują tak oryginalną i ciekawą reklamę, z pewnością będziemy mogli liczyć na duże zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów.

Korzyści marketingu czasu rzeczywistego

Przede wszystkim marketing czasu rzeczywistego jest interesującym sposobem reklamowym. Nawiązanie takie jest zazwyczaj odbierane pozytywnie lub co najwyżej neutralnie. W przeciwieństwie do natarczywych i nudnych reklam banerowych użytkownicy są zaciekawieni naszym przekazem reklamowym, przez co lepiej postrzegają naszą markę.

Sam przekaz reklamowy odpowiednio wyemitowany może dać również bardzo dobre rezultaty. Mamy zatem doskonały potencjał, dzięki któremu możemy pozyskiwać duże ilości nowych klientów. Poprzez real time marketing możemy również spełniać liczne cele reklamowe takie jak pozyskiwanie klientów, zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności marki czy budowanie pozytywnego wizerunku. Możemy również wdrażać go w bardzo elastyczny sposób. Nie musimy deklarować się na regularną współpracę z żadnymi agencjami, a samą reklamę możemy publikować okazjonalnie – wtedy, kiedy mamy taką możliwość.

Kolejną zaletą real time marketingu jest jego prostota. Możemy wykonywać go samodzielnie i nie musimy przekazywać dużych środków z budżetu na promocję tego typu. Możemy samodzielnie wymyślić przekaz reklamowy, a także dystrybuować promocję wszędzie tam, gdzie jest to tylko możliwe. Jeśli real time marketing będzie trafionym pomysłem, reklama sama będzie się dystrybuowała poprzez polecenia poszczególnych użytkowników między sobą. Jest to zatem kolejna zaleta marketingu czasu rzeczywistego. Jeśli reklama dobrze się przyjmie, nie będziemy musieli wydawać żadnych środków na emisję i dystrybucję reklamy, gdyż tymi elementami zajmą się sami użytkownicy, którzy będą polecali ją między sobą jako ciekawostkę wartą zobaczenia.

Kiedy warto stosować real time marketing?

Real time marketing, warto stosować zwłaszcza w kilku przypadkach. Przede wszystkim może być to doskonałe uzupełnienie naszych podstawowych działań reklamowych. Jeśli zatem szukamy pewnych dodatkowych rozwiązań, które mogą pomóc pozyskiwać nam dodatkowych klientów, marketing czasu rzeczywistego będzie idealnym wyborem.

Kolejną sytuacją, w której real time marketing będzie szczególnie polecany jest ta, kiedy działamy w grupie docelowej zainteresowanej globalnymi wydarzeniami. Mogą być to młode osoby śledzące gwiazdy światowe czy inne środowiska otwarte na globalne doniesienia. W takiej grupie osób z łatwością i będziemy mogli opublikować reklamę real time marketingową i liczyć na jej zrozumienie oraz dobre przyjęcie.

Real time marketing to również dobry sposób na wykorzystanie naszej kreatywności i poczucia humoru. Jeśli potrafimy tworzyć oryginalne, wartościowe, głębokie czy zaskakujące treści, jak najbardziej możemy wykorzystać taki sposób reklamy do dodatkowego promowania naszej marki. Możemy zatem tuż po wystąpieniu globalnych głośnych wydarzeń stworzyć reklamę, która będzie wiązała się z takim wydarzeniem i opublikować ją.

Marketing czasu rzeczywistego będzie również dobrym wyborem, jeśli nasza firma posiada specjalny dział marketingowy. Jeśli dysponujemy specjalistami z dziedziny marketingu, możemy po prostu zlecić im zajmowanie się tego typu promocją. Możemy zrobić to, nawet jeśli nie posiadamy takiego wewnętrznego działu, a jedynie współpracujemy z agencją marketingową, która jest odpowiedzialna za promocję naszej firmy. Z pewnością przyjmie takie zalecenie i będzie starała się promować naszą markę, gdy nadarzy się odpowiednia okazja.

Potencjalne wady real time marketingu

Marketing czasu rzeczywistego, choć jest bardzo korzystnym sposobem reklamy w Internecie, posiada jednak potencjalne wady. Przede wszystkim jest to szybkość, z jaką musimy wyemitować gotową reklamę po wystąpieniu głośnego wydarzenia na świecie. Musimy zrobić to przynajmniej w ciągu kilku godzin od zaistnienia danej sytuacji, a więc real time marketing będzie wymagał od nas błyskawicznego działania. Często może być to problematyczne, jeśli nie poświęcamy sporo czasu na prowadzenie naszej marki lub nie obserwujemy na bieżąco wydarzeń globalnych.

Minusem jest również brak sukcesu reklamy, jeśli nie zostanie ona dobrze odebrana i polecana między użytkownikami. W takiej sytuacji nawet dobrze i rzetelnie stworzona reklama nie osiągnie sukcesu, gdyż nie będzie rozprzestrzeniała się wirusowo. W takiej sytuacji możemy jednak postawić na płatną dystrybucję, która znacząco zmieni charakterystykę tego typu reklamy. W dalszym jednak ciągu - nawet przy płatnej dystrybucji, marketing ten może być dobrym sposobem na wyróżnienie się na danym rynku

Potencjalną wadą jest też konieczność posiadania umiejętności kreatywnych i wiedzy na temat marketingu internetowego. Alternatywnie będziemy musieli współpracować z takimi osobami, a współpraca z profesjonalistami często nie jest tania. Choć techniczne stworzenie reklamy tego typu jest bardzo proste, będziemy musieli doskonale znać rynek, na którym działamy, a także jego specyfikę i znać się na marketingu internetowym, aby stworzyć odpowiednią dystrybucję.

To wszystko sprawia, że reklama tego typu możne być wymagająca dla osób nieznających się na digital marketingu. Minus jest związany głównie, z tym, że reklama tego typu musi być trafiona, wykorzystywać skomplikowane zależności i socjotechniki, a także być przemyślanym marketingowym ruchem. Osoby, które nie potrafią zatem promować się w Internecie - z odpowiednim wyczuciem i znajomością branży, mogą mieć pewne problemy z samodzielnym wdrożeniem real time marketingu.

Dowiedz się więcej czym jest marketing czasu rzeczywistego:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Real-time_marketing

Krzysztof Dobrzyński

autorem artykułu jest:

Krzysztof Dobrzyński

W InterSynergy zajmuję się zarządzaniem projektami jak również rozwojem aplikacji i serwisów Internetowych w roli Product Ownera. Działania te realizuję w oparciu o wieloletnie doświadczenie w obszarach marketingu aby projekty, które realizujemy przynosiły jak największą korzyść naszym Klientom.

Powiązane wpisy