Kim jest Project Manager i czym się zajmuje?

Kim jest Project Manager i czym się zajmuje?

20 grudnia 2023

Niezależnie od tego, czy pracujesz w dużej korporacji, czy prowadzisz swój własny biznes, z pewnością spotkałeś z pojęciem Project Management. Jest to powszechnie stosowana praktyka na całym świecie, która pozwala firmom w efektywnej organizacji czasu pracy i pomaga dążyć do skutecznej realizacji zadań. W rezultacie Project Management, czyli właściwie praca projektowa, stał się integralną częścią kultury biznesowej, a korzystanie z metodologii zarządzania projektami jest szeroko stosowane w celu osiągnięcia efektywności operacyjnej, innowacji i zrównoważonego rozwoju organizacji.

Kim jest kierownik projektu?

Pracodawcy często decydują się na wdrożenie pracy projektowej niezależnie od branży. Rozwiązanie to pozwala firmie wprowadzać zaawansowane rozwiązania, dostarczać nową jakość, a finalnie wpływa na wyższe zarobki przedsiębiorstwa. Skuteczne wdrażanie nowych rozwiązań wymaga ciągłego monitorowania i wprowadzania dobrych praktyk związanych z zarządzaniem. Dlatego też nieoceniona w zakresie realizacji projektu stała się praca Project Managera.

Jakie kompetencje są potrzebne do zarządzania projektami?

Kierownik projektu, zwany również Project Managerem (PM), to kluczowa postać w świecie biznesu, pełniąca niezastąpioną rolę w skutecznym zarządzaniu projektami. Jego zadaniem jest nie tylko nadzorowanie działań, ale także zapewnianie zgodności z założonymi celami, terminami oraz efektywnym wykorzystaniem zasobów. Project Manager to osoba, która wspiera zespół projektowy w codziennych zadaniach. Dba on o wysoką jakość pracy zespołowej i dostarczanego produktu. Zastanówmy się zatem, jakie kompetencje Project Manager powinien posiadać, aby skutecznie zarządzać zespołem?

Kompetencje miękkie

Doświadczenie w zarządzaniu projektami jest cennym atutem w kwestii podjęcia zawodu Project Managera. Nie można jednak zapominać, iż nie jest on jedynie przedstawicielem, ale liderem współpracującym i prowadzącym zespół projektowy, dlatego też w przypadku Project Managera kluczowe są umiejętności miękkie. Kierownik powinien być źródłem inspiracji dla zespołu, budując pozytywną kulturę organizacyjną. To jego zdolność motywowania do osiągania celów projektu ma kluczowe znaczenie dla końcowego sukcesu.

Ponadto, komunikacja lidera powinna charakteryzować się zindywidualizowanym podejściem do każdego członka zespołu. To pozwala zmaksymalizować zaangażowanie uczestników projektu, a Project Manager może liczyć na ich wsparcie, rzetelną pracę i jasne komunikowanie potrzeb.

Zarządzanie zasobami

Project Manager często jest osobą, która nadzoruję pracę zespołu i planuje dalsze działania, aby rozwiązanie zostało dostarczone w odpowiednim miejscu i czasie. W tym celu niezbędna jest znajomość narzędzi oraz metodyk zarządzania, a często również odpowiednie zrozumienie środowiska pracy. Dzięki temu Project Manager potrafi umiejętnie wybrać odpowiednie techniki i zastosować je zgodnie z potrzebami projektu.

Rola Project Managera nie sprowadza się jednak jedynie do realizacji projektu, ale także jego umiejętnego planowania. Jeszcze przed rozpoczęciem przedsięwzięcia lider planuje kalendarz działań, kluczowe kamienie milowe, a także tworzy opisy stanowisk i związanych z nimi obowiązków. Zarządza także priorytetami i szczególnie pilnuje ich realizacji.

Umiejętności analityczne

Project Manager odpowiada w znacznym stopniu za dostarczenie oczekiwanego rozwiązania na czas. Dlatego też w pracy projektowej niezbędna jest dobra organizacja, która pozwoli na analizowanie danych w sprintach, prognozowanie potencjalnych problemów i podejmowanie decyzji na podstawie wypracowanych wniosków. Praca jako PM często wiąże się z ważnymi decyzjami i zarządzaniem ryzykiem, dlatego zawód ten wymaga gotowości na zmienne warunki i elastycznego podejścia do projektu.

Umiejętności dodatkowe

Oczywiście to tylko przykładowe kompetencje, które warto posiadać, zaczynając swoją drogę zawodową. W praktyce może okazać się, że pracodawcy wymagają dodatkowych umiejętności w zależności od sektora, w którym pracują m.in w branży IT Project Managerowie powinni posiadać podstawową wiedzę na temat systemów informatycznych i skutecznie współpracować z programistami. Podobnie sytuacja wygląda w firmach międzynarodowych, gdzie certyfikowany Manager z dobrą znajomością języka angielskiego, będzie bardzo pożądanym pracownikiem.

Nie oznacza to jednak, że jako Junior Project Manager musisz posiadać zaawansowaną wiedzę z wielu dziedzin. Jeżeli interesuje Cię to stanowisko, warto przeczytać dostępne oferty pracy i poznać obecne wymagania rynkowe, aby stopniowo zdobywać kolejne kompetencje i wkrótce zostać Project Managerem. To także dobry sposób, aby poznać medianę zarobków, uzyskać przydatne certyfikaty czy umiejętności. Sprawdźmy jednak jak w praktyce wygląda praca na tym stanowisku i czym zajmuje się Project Manager?

Zakres obowiązków Project Managera (PM)

Wiesz już jakie cechy i umiejętności posiada dobry Project Manager. Rozumiesz także zapewne jak istotną rolę pełni w czasie wdrażania projektów. Pora zatem przyjrzeć się bliżej temu, czym właściwie się zajmuje i jakie zadania czekają na stanowisku kierownika projektów.

Project Manager odpowiada za określenie celów, zakresu prac oraz harmonogramu. Jego działanie pozwala uniknąć potencjalnych problemów oraz zapewnia efektywne wykorzystanie dostępnych materiałów i technologii. PM pełni także rolę mediatora między zespołem projektowym a interesariuszami. Jest odpowiedzialny za regularne monitorowanie postępu prac i identyfikację potencjalnych zagrożeń, a także skuteczne zarządzanie ryzykiem. Do jego zadań należy także efektywne zarządzanie środkami zarówno ludzkimi, jak również finansowymi. Project Manager musi umieć efektywnie alokować zasoby, monitorować budżet i dostosowywać plany, aby zapewnić zgodność z limitem kosztów.

Podobnie jak w przypadku kompetencji, zakres obowiązków Project Managera zależy od branży, w której pracuje lub dla której realizuje projekt. W przypadku projektów z sektora IT niezbędne może okazać się wsparcie i wprowadzenie zespołu w zagadnienia techniczne, jednak to umiejętności interpersonalne, komunikacyjne oraz zdolności do podejmowania decyzji przekładają się bezpośrednio na efektywność całego projektu.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwolił Ci lepiej rozumieć kim jest Project Manager i czym się zajmuje się w pracy projektowej. Jest to niezwykle istotna rola, która definiuje przebieg całego przedsięwzięcia. Nie można nie zauważyć, jak wiele robi w zakresie wdrażania nowych rozwiązań. Jest to jedna z najważniejszych postaci podczas pracy dla Project Managementu.

Niezależnie czy interesuje się zarządzanie projektami IT, czy pragniesz rozwijać się w zupełnie innej branży, jeżeli chcesz pracować jako Project Manager, warto już teraz zainteresować się dostępnymi kursami i poznać sytuację rynkową. To pozwoli ci poznać potencjalną pensję i zaplanować rozwój w celu nabywania nowych umiejętności i certyfikacji.

Avatar photo

autorem artykułu jest:

Julia Mackiewicz

W InterSynergy pełnię funkcję Marketing Managera i Redaktora treści publikowanych przez firmę. Prywatnie jestem zwolenniczką zwinnych metodyk zarządzania i marketingu 5.0. Na co dzień zajmuje się badaniem rozwoju sztucznej inteligencji i jej wpływu na rynek kreatywny.

Powiązane wpisy