27 czerwca 2023
Branża informatyczna należy do dziedzin, która niezaprzeczalnie przykłada ogromną wagę do roli ludzi, którzy w niej działają - mianowicie wysoko zmotywowanych i fachowo wykwalifikowanych pracowników. To dzięki ich inicjatywie oraz zaangażowaniu możliwe jest tworzenie innowacyjnych projektów, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne czy też oprogramowania dedykowane dla przedsiębiorstw.
Jednocześnie, nie oznacza to jeszcze, że jeśli firma pragnie skorzystać z pomocy doświadczonego programisty, musi być on przez nią zatrudniony na etat. Wydaje się, że jest wręcz przeciwnie – nie powinniśmy być tym zaskoczeni, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w XXI wieku rozwinęło się wiele sposobów, które usprawniają prowadzenie biznesu. Jedną z koncepcji, które zasługują na uwagę, jest outsourcing programistów w branży IT. Czym jest to zjawisko i dlaczego zyskuje w ostatnich latach na popularności?
Co to jest outsourcing IT? Dlaczego stosuje się outsourcing? Zrozumienie tego mechanizmu nie powinno stanowić większego problemu nawet w przypadku osób, które nie zajmują się prowadzeniem działalności w sektorze IT lub innych branż biznesowych. Outsourcing to sposób zarządzania procesami w firmie polegający na zlecaniu zadań wyspecjalizowanym podmiotom. Odbywa się to poprzez wydzielenie pracy i przekazanie zewnętrznej firmie do realizacji.
Oto niektóre spośród wszystkich procesów w przedsiębiorstwie, które można outsourcingować:
Zazwyczaj jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by outsourcing objął także inne, bardziej złożone procesy. Dobrze widać to w branży IT, w której powszechnie stosuje się outsourcing programistów i zleca się wykonanie prac takim organizacjom jak InterSynergy, czyli Software House'om. Dlatego warto zapoznać się z tym jakie korzyści wynikają z angażowania zewnętrznych specjalistów z branży IT.
Jeśli chodzi o sposoby tworzenia oprogramowania przez firmy, stosuje się dwa główne podejścia, czyli:
Programowanie wewnętrzne to skuteczne rozwiązanie, które przez lata dominowało na rynku. W zasadzie, nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ pozwala ono zachować silną kontrolą nad rozwijającym się projektem. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż w przypadku zatrudnionych na etacie pracowników można liczyć na ich większą lojalność, podczas gdy outsourcing oznacza często zatrudnienie „od projektu do projektu”.
Dlaczego zatem drugie z tych rozwiązań zaczyna cieszyć się rosnącym zainteresowaniem?
Jak się okazuje, outsourcing w branży IT niejedno ma imię. W praktyce biznesowej stosuje się różne modele współpracy. Wybór konkretnego z nich zależy od potrzeb danego klienta oraz charakteru projektu, który należy zrealizować.
Istnieje wyraźna ilustracja różnorodnych modeli outsourcingu w branży IT, co jest widoczne na przykładzie rozwiązań takich jak body leasing oraz team leasing.
W ramach pierwszego z nich firma outsourcingowa dostarcza pojedynczego pracownika do firmy swojego klienta. Takie rozwiązanie ma za zadanie wesprzeć istniejący zespół w jego codziennej pracy. Zazwyczaj stosuje się je w sytuacji, gdy potrzeba ta jest raczej krótkotrwała. Przykładowo, jeśli w zespole klienta znajdują się specjaliści opowiadający za front-end, back-end i UX design, ale brakuje kogoś, kto ma wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa lub programisty, rozwiązaniem optymalnym może okazać się body leasing w IT.
W kontekście modelu team leasing sytuacja prezentuje się inaczej. Jak sama nazwa wskazuje, firma outsourcingowa IT użycza wówczas całego zespołu, stosuje zatem wynajem specjalistów. Taki wariant stosuje się wówczas, gdy trzeba stworzyć od nowa cały projekt lub jego istotną część. Jeśli zatem klient potrzebuje opracować od zera i wdrożyć np. oprogramowanie do zarządzania czasem pracy, konieczna może okazać się pomoc całego zespołu, który stworzy interaktywną stronę internetową lub opracuje procedury umożliwiające integrację z usługami zewnętrznymi.
Jeśli jednak zależy Ci na tym, by osiągnąć długofalowe efekty, to zarówno, body leasing, jak i team leasing są w stanie przyczynić się do rozwoju firmy. I w jednym, i w drugim przypadku można liczyć na pomoc ze strony zewnętrznych specjalistów.
Przedsiębiorstwa z sektora małych i średnich firm (MŚP), w tym także start-upy, operują w niezwykle wymagającym środowisku. Nakładane są na nie wysokie wymagania dotyczące jakości produktów lub usług, przy czym istotne jest zrozumienie, iż małe i początkujące firmy często napotykają na ograniczenia finansowe, które mogą utrudniać rozwój produktów oraz utrzymanie się na rynku.
Jeśli dodamy do tego koszty związane z zatrudnieniem pracowników, a także obciążenia ZUS czy czas poświęcony na formalności kadrowo-płacowe, okazuje się, że zatrudnienie i utrzymanie zespołu informatyków jest bardzo trudne, a czasem nawet niemożliwe. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po outsourcing IT. Zewnętrzna firma jest w stanie łatwiej skompletować zespół o odpowiednich kwalifikacjach do realizacji projektu klienta (jak wiadomo, zebranie specjalistów o różnych umiejętnościach w IT nie jest tak proste z uwagi na niedobór programistów na rynku pracy).
Z punktu widzenia zleceniodawcy outsourcing programistów oznacza oszczędność czasu i pieniędzy, a zarazem uzyskanie wsparcia ze strony doświadczonych, wyselekcjonowanych specjalistów, co ma niewątpliwy wpływ na produkt końcowy.
Wśród korzyści z outsourcingu można wyróżnić m.in. takie zalety jak:
Jak rozpoznać, czy software house, z którym się kontaktujemy, dysponuje wartościowym zespołem IT? Kwestie, które warto sprawdzić, by przekonać się, czy mamy do czynienia z profesjonalną firmą w tej branży, to m.in.:
Weryfikację ich umiejętności można przeprowadzić, wykorzystując do tego np. testy rekrutacyjne czy metodę assessment center.
Już w początkowej fazie planowania projektu można przekonać się, jakie są kompetencje programistów z firmy zajmującej się outsourcingiem. Dobrą okazją do tego jest np. kick-off meeting czyli tzw. spotkanie rozruchowe, na którym omawia się podstawowe, wstępne założenia przedsięwzięcia. Jest to dobra okazja, by przedstawiciele software house’u na etapie kick-off meeting zaprezentowali swoją wiedzę i doświadczenie.
Zarówno na początkowym etapie, jak i w trakcie trwania przedsięwzięcia o profesjonalizmie w dużej mierze stanowią nie tylko twarde kompetencje techniczne, ale także takie pozorne kwestie, które mogą wydawać się niepriorytetowe, jak na przykład systematyczność w raportowaniu prowadzonych prac.
W branży programistycznej kluczowe są twarde umiejętności techniczne, w tym m.in. znajomość języka programowania. Z drugiej jednak strony nie wolno zapominać o kolejnej grupie atutów, jakimi są kompetencje miękkie (ang. soft skills).
Rozumie się przez to np.:
Nie istnieje uniwersalny, stuprocentowo skuteczny sposób na to, jak doskonalić kompetencje miękkie. Praktyka pokazuje jednak, że soft skills można ulepszać poprzez outsourcing programistów i współpracę z różnymi firmami, z których każda ma odmienną kulturę organizacyjną, filozofię działania czy styl zarządzania. Tymczasem, tak właśnie pracują programiści działający w software house’ach.
Wbrew pozorom, outsourcing programistów i wybór wykonawcy IT nie jest tak prosty, jak mogłoby się to wydawać. To oczywiste, że każda firma reklamuje się i przedstawia jako profesjonalista w swojej dziedzinie. Niestety, nie zawsze jest to zgodne z prawdą. Na jakie sygnały ostrzegawcze warto zwrócić uwagę jeszcze na etapie negocjacji z software house’m? Oto przykładowe działania, które powinny wzbudzić nasze podejrzenia:
Nietrudno można sobie wyobrazić, jakie ryzyka niesie ze sobą źle wybrany wykonawca IT. Aby to zrozumieć, trzeba wiedzieć, że projekty biznesowe – w tym także przedsięwzięcia informatyczne jak outsourcing programistów – są ograniczone przez trzy czynniki, czyli zakres, budżet i czas. Zły wybór software house’u to ryzyko, że projekt nie zostanie w pełni zrealizowany (aplikacja może być pełna bugów) lub jego proces opóźni się. Niewłaściwy wybór sprawia, że trzeba ratować się takimi metodami jak np. zatrudnienie dodatkowej kadry czy crunch, czyli praca zespołu w nadgodzinach. Tak czy inaczej, doprowadzi to do wzrostu kosztów.
Jak już wspomnieliśmy, outsourcing w IT może przynieść wiele korzyści. Jest to elastyczny sposób na powiększenie składu osobowego w firmie, a jednocześnie – sposób na pozyskanie wsparcia ze strony doświadczonych pracowników.
Rzecz jasna, nie oznacza to jeszcze, że outsourcing IT jest dobrym pomysłem niezależnie od tego, kto zajmie się wykonaniem prac. Wręcz przeciwnie – absolutnym must have jest wybór odpowiedniego wykonawcy. W przeciwnym wypadku ryzyko, że projekt nie zostanie dostarczony na czas, staje się wyraźnie wyższe.