25 sierpnia 2023
Branża IT - z ang. Information Technology, czyli szeroko pojęta branża informatyczno-komputerowa, zarządzająca informacją w sieci - przechodzi obecnie największy wzrost wszechczasów. Prawie każda firma ma swoją stronę internetową, media społecznościowe czy jakikolwiek inny ślad działalności w Internecie. Do obsługi tego typu miejsc niezbędni są pracownicy z umiejętnościami techniczno-komputerowymi.
Przedsiębiorcy bardzo często próbują sami zadziałać przy użyciu różnych ogólnodostępnych źródeł, ale niejednokrotnie okazuje się, że złożoność procesu ich przerasta. Do tego, w IT mnóstwo słów (jak nawet sama nazwa branży) ma anglojęzyczne pochodzenie i jest niezrozumiałych dla kogoś, kto nie zna języka. Inne, nawet polskobrzmiące są po prostu nowe i niejasne. Nie jest to oczywiście sytuacja 0-1, ponieważ niektórzy szybko się uczą i świetnie sobie radzą bez większego doświadczenia w branży.
Wielu jednak decyduje się na wynajęcie zewnętrznej firmy/freelancera. Na jakie kwestie warto zwrócić uwagę przy wyborze? Czy trzeba się doszkolić, żeby być w stanie tłumaczyć działania zleceniobiorcy? Wszystkie te kwestie omówiono poniżej w tym krótkim słowniku IT. Artykuł ten będzie też dobrą wskazówką dla kogoś, kto staje przed wyborem zatrudnienia firmy z branży informatycznej np. software house.
Czy wzywając elektryka do awarii prądu trzeba wiedzieć cokolwiek poza tym, że prądu nie ma? Oczywiście przydatne są informacje kiedy nastąpiła awaria, czy coś na nią wpłynęło, czy był błysk w gniazdku itd. Ale zasadniczo właśnie dlatego wzywa się specjalistę, żeby rozwiązał problem, którego sami nie umiemy rozwiązać.
Podobnie sytuacja ma się, kiedy zlecamy usługę IT. Warto umieć określić na czym nam dokładnie zależy, w tym przypadku zarówno od strony funkcjonalności, jak i planowania, ale drogę do osiągnięcia tego celu najlepiej zna profesjonalista. Oczywiście, może on zaproponować różne rozwiązania, i tutaj przyda się pewna wiedza, żeby wybrać najlepszą z dostępnych opcji. Dobry specjalista przedstawi również potencjalne skutki wyboru sposobu osiągnięcia określonego przez klienta celu.
Warto wiedzieć z jakimi osobami możemy mieć jako klient kontakt podczas zlecania usług IT. W projekcie można wyodrębnić dwie grupy pracowników - zespół administracyjny i techniczny. Zespół administracyjny to ten, który jako pierwszy kontaktuje się z klientem, rozdziela zadania i koordynuje proces tworzenia oraz weryfikacji. Wśród członków tego zespołu wyróżniamy:
Role bezpośrednio związane z techniczną realizacją usługi
Chociaż nie trzeba wiedzieć wszystkiego, są pewne terminy, z którymi warto zapoznać się zaczynając zagłębiać się w świat IT czy też zlecając usługę. Oto niektóre z nich:
Zamawiając usługę tworzenia strony internetowej lub aplikacji można spotkać się z takimi terminami jak:
Symfony - jest to narzędzie służące do uproszczenia procesu i skrócenia czasu trwania realizacji projektu (tzw. framework). Używany jest z językiem PHP do tworzenia złożonych stron i aplikacji o wysokiej wydajności. Korzystając z Symfony, kolejnym przydatnym narzędziem będzie API platform. Dzięki użyciu tego frameworka można na podstawie określonych celów automatycznie utworzyć pewne operacje służące do osiągnięcia założeń.
Z kolei zlecając stworzenie aplikacji webowej lub mobilnej wykonawca może wspomnieć m.in. o:
Next.js to jeden z frameworków JavaScript bardzo przydatny przy tworzeniu aplikacji, zarówno dla ios, jak i androida. Ta platforma działa na zasadzie open source czyli udostępnionego gotowego kodu źródłowego w formie edytowalnej. Razem ze wspomnianą platformą często korzysta się z biblioteki języka programowania JavaScript zwanej React.
Jak widać, zadań i ról w zespole jest bardzo dużo, bez porozumienia się pomiędzy działami nie uda się osiągnąć zadowalającego produktu. Pracownicy IT bardzo często pracują zdalnie, stąd do komunikacji często używają aplikacji typu Microsoft Teams czy Zoom, które przydatne są też w kontakcie z klientami.
Narzędzia niezbędne w IT do zarządzania kodem to takie, które pozwolą na regularne komentowanie, wprowadzanie zmian i wychwytywanie błędów. Do najczęściej używanych należą Bitbucket, GitHub i GitLab.
Wiele branż pracuje w taki sposób, że prowadzi ewidencję najczęściej popełnianych błędów i przy sprawdzaniu zadań upewniają się, że żaden z nich nie został popełniony. W dziedzinie IT programy komputerowe robią to automatycznie, zapisują i zapamiętują historyczne błędy oraz… sposoby ich rozwiązania. Takie narzędzia to np. ActiveCollab, Trello, UserBack i JIRA. Z tych narzędzi mogą korzystać zarówno developerzy, jak i testerzy. Tym drugim bardzo przydatne mogą się okazać również programy do zautomatyzowania testów takie jak: Selenium czy Cypress.
Wiele z tych narzędzi jest ze sobą kompatybilnych. Nie trzeba korzystać ze wszystkich, wystarczy dobrze połączony zestaw i przy użyciu 3/4 ze wspomnianych narzędzi zespół jest w stanie skutecznie kierować projektem programistycznym.
Nie ma wątpliwości, że nie każdy musi być biegle zaznajomiony z branżą IT. Warto wiedzieć cokolwiek o niej, szczególnie jeśli jest się przedsiębiorcą. Taka osoba prędzej czy później będzie korzystała z usługi IT, gdzie użyta zostanie podstawowa terminologia. Zdobywając chociażby niewielką wiedzę w zakresie usług czy technologii wykorzystywanych w programowaniu, będzie w stanie dokonać mądrego wyboru zleceniobiorcy.