23 grudnia 2022
Jak zwiększyć sprzedaż na stronie internetowej? Strona internetowa marki to często najważniejsze miejsce naszej firmy w Internecie. To właśnie tam napędzamy ruch z reklam, pokazujemy nasze oferty i przedstawiamy naszą markę. Możliwe jest jednak, że samo pozyskiwanie ruchu z sieci - czy to poprzez działania związane z SEO, czy inne inicjatywy promocyjne - nie przyniesie pożądanej sprzedaży. W związku z tym pojawia się pytanie, dlaczego tak się dzieje? W tym tekście postaramy się odpowiedzieć, dlaczego pozyskując ruch na naszą stronę internetową, może nie przekładać się on na oczekiwane wyniki sprzedażowe, a także opowiemy, jak można to zmienić.
Jednym z potencjalnych wyjaśnień, dlaczego otrzymujemy wizyty na naszej stronie, ale nie dokonujemy pożądanej sprzedaży jest to, że pozyskujemy niewłaściwy ruch. Oznacza to, że, co prawda pozyskujemy osoby, które wchodzą na naszą stronę internetową, ale najprawdopodobniej nie są one zainteresowane zakupem. Mogą być to zarówno osoby znające daną kategorię tematyczną i jedynie przeglądające naszą witrynę lub osoby całkowicie niezwiązane z naszą branżą. To wszystko sprawia, że pomimo posiadania imponujących statystyk i dużej ilości odwiedzin na naszej stronie, może nie udawać się nam wygenerować sprzedaży.
Im niższy stosunek osób wchodzących do sprzedaży tym gorszy jakościowo ruch. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Przede wszystkim możemy pozyskiwać ruch organiczny spod niewłaściwych słów kluczowych. Użytkownicy, którzy będą przechodzili na nasz serwis z wyszukiwarki Google spod nieprawidłowych fraz, będą odnajdywali naszą witrynę w sieci, ale nie będą zainteresowani zakupem.
Często cieszymy się, że pozycjonowanie przebiega łatwo i daje bardzo dobre efekty w postaci wielu przejść na stronę. Nie zawsze jednak oznacza to sukces. Źle dobrane słowa kluczowe będą zatem sprawiały, że na naszą stronę internetową będą przechodziły osoby niedokonujące zakupów. Słowa kluczowe dla naszej witryny powinny zostać zebrane przez specjalistów oraz w taki sposób, aby pozyskiwały osoby poszukujące konkretnych produktów z zamiarem zakupowym.
Kolejnym powodem, dla którego osoby przechodzące na naszą stronę internetową nie dokonują zakupu, może być pozyskiwanie ruchu z nieodpowiedniej grupy docelowej. Możemy popełnić na początku błąd przy tworzeniu sklepu internetowego lub projektu, gdzie błędnie określimy naszą grupę docelową. Następnie, co prawda będziemy docierali do danej grupy docelowej w Internecie poprzez różne metody marketingowe, ale nie będzie przekładało się to na zyski.
W Internecie istnieje wiele osób powiązanych w jakiś sposób z branżą, w której działamy. Mogą oni zobaczyć naszą reklamę i przejść na witrynę. Znacznie trudniej jest jednak przekonać takie osoby do zakupu, a więc powinniśmy kierować naszą reklamę jedynie do dobrze stworzonej grupy docelowej. W tym celu powinniśmy wykorzystać dane statystyczne, badania, doświadczenie, a także przetestować różne grupy docelowe i zobaczyć w której z nich uzyskamy największą sprzedaż. Warto zatem w tym celu kierować różne przekazy reklamowe w różnych grupach docelowych w porównywalnych warunkach, a następnie analizować, które grupy docelowe generują najwięcej zakupów oraz które źródła i miejsca reklamy podnoszą te statystyki.
Często nawet drobny błąd i określenie nieodpowiednich cech przy targetowaniu reklamy, może spowodować, że będziemy pozyskiwali na naszą stronę internetową bezwartościowy ruch.
Drugim powodem, dla którego nawet pomimo pozyskiwania dużego ruchu na naszą stronę możemy nie dokonywać sprzedaży, są kłopoty techniczne. Te jak wiemy zdarzają się bardzo często, nawet w firmach, które kładą największy nacisk na jakość i poprawności działania. Niezależnie jednak od tego, czy problemy techniczne spowodowane są przypadkiem i zbiegiem okoliczności czy naszym niedbalstwem, mogą skutecznie obniżać sprzedaż w naszym sklepie internetowym.
Problemy techniczne, mogą oznaczać nieprawidłowe działanie serwisu, bardzo wolne jego ładowanie, błędy, przerwy w dostawach usług czy nieprawidłowości w procesie zakupowym. Te wszystkie elementy bardzo negatywnie wpływają na odczucia użytkowników, którzy przebywają na naszej stronie internetowej. Mogą oni w ogóle nie mieć możliwości skorzystania z naszego serwisu lub mogą zrezygnować z tego, jeśli zobaczą zbyt wiele błędów, usterek i nieprawidłowości technicznych.
Będzie sądziło to o niskiej jakości naszej marki, a w konsekwencji wzbudzi wiele wątpliwości zakupowych. Aby uniknąć takich usterek, powinniśmy testować nasz serwis samodzielnie, regularnie i bardzo wnikliwie, a także zlecać testowanie serwisu specjalistycznym agencjom, aby upewnić się, że nasz serwis będzie działał w każdych warunkach. Bardzo dobrym w tym zakresie pomysłem jest wykonanie audytu strony www.
Nasza witryna internetowa może również nie wyświetlać się prawidłowo na urządzeniach odbiorców. Może być to spowodowane wykorzystywaniem zaawansowanych lub mało popularnych rozwiązań technicznych czy szablonów strony. Planując naszą witrynę, należy wziąć pod uwagę, że użytkownicy, mogą korzystać z urządzeń, które będą znacząco różniły się od naszych komputerów, na których testujemy działanie sklepu internetowego. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest testowanie naszej witryny na różnorodnych urządzeniach. Mogą to być telefony znajomy albo narzędzia specjalistyczne takie jak LambdaTest czy BrowserStack. Dzięki temu dowiemy się, czy na wszystkich urządzeniach strona wyświetla się prawidłowo.
Ciekawą podpowiedzią jest również skorzystanie z narzędzia Google Speed Insight, czyli darmowego narzędzia Google oceniającego szybkość działania strony. Są tam nawet dane dotyczące szybkości działania serwisu na komputerach odbiorców, które Google pozyskuje bezpośrednio z urządzeń użytkowników. W ten sposób możemy zobaczyć czy średni czas ładowania witryny znacząco różni się od tego na naszym urządzeniu. Będzie to sygnał do zmiany. Należy zatem wziąć pod uwagę to, że nasi odbiorcy, mogą mieć inne — gorsze jakościowo komputery i powinniśmy przygotować stronę w taki sposób, aby działała dobrze na wszystkich urządzeniach, nawet tych słabszych.
Dostosowanie strony do użytkowników to bardzo ważny element. Staje się on coraz ważniejszy, gdyż Google chce oferować w swojej wyszukiwarce jedynie strony przyjazne dla odbiorców. Potencjalni klienci również stawiają na komfort użytkowania serwisu w coraz wyższym stopniu i wymagają od marek coraz więcej. Jeśli zatem nasz user experience jest słaby i będziemy dostarczali usługi na niskim poziomie, nawet pomimo wielu wejść na naszą witrynę nadal możemy nie generować sprzedaży.
Będzie się tak działo dlatego, że użytkownicy, którzy zobaczą naszą niedostosowaną stronę internetową, którą będzie się używało bardzo trudno i niewygodnie, nie będą chcieli z niej korzystać. Nawet jeśli będziemy posiadali ciekawą ofertę, użytkownicy zechcą dokonać zakupów na innych serwisach, które posiadają zoptymalizowane witryny.
Jak zatem zadbać o UX strony sprzedażowej? Przede wszystkim jest to odpowiednio dobrany szablon i wielkość czcionki. Jest to również linkowanie wewnętrzne, szybkość ładowania się serwisu czy czytelny adresy URL. User experience strony sprzedażowej to też odpowiednie karty produktowe, odpowiednie prezentacje produktów, a także komfortowy i stabilny system zakupowy. Jeśli zaniedbamy którykolwiek z tych wszystkich elementów, będzie on negatywnie wpływał na dostosowanie witryny do użytkowników. Ci przychodząc na naszą stronę, mogą zaraz z niej wychodzić, zwiększając współczynnik odrzuceń lub pozostawać na niej tylko w celu sprawdzenia oferty bez zamiaru zakupowego.
Aby przekonać naszych potencjalnych klientów do zakupu, musimy sprawić, że będą czuli się pewnie, swobodnie, a także komfortowo na naszej stronie internetowej. Bezpowrotnie minęły już czasy, gdzie użytkownicy cieszyli się jedynie z samej możliwości zakupu, a obecnie oczekują dużo więcej od marek sprzedażowych.
Niska wiarygodność to kolejny powód, dla którego pozyskiwany na naszą stronę internetową ruch może nie przekładać się na zakupy. Klienci uznający naszą markę za niewiarygodną i nisko jakościową z pewnością nie dokonają na niej zakupów. W Internecie istnieje bardzo dużo serwisów sprzedażowych, sklepów, a także marek prowadzących różnego rodzaju działalności — nawet w danej branży. Powinniśmy zatem dbać o nienaganną renomę naszej firmy, a także musimy dbać o jej dobre imię.
Mając na myśli wiarygodność marki, przede wszystkim jest to poprawnie skonstruowana strona internetowa o profesjonalnym charakterze. Jest to bardzo ważne, gdyż tworzenie małej nieprofesjonalnej strony jest jednoznacznie odbierane za negatywne.
Nasza strona internetowa może również budzić wątpliwości na wiele innych sposobów. Przede wszystkim może zawierać ona błędy gramatyczne, stylistyczne czy językowe. Może również posiadać bardzo dużą ilość nachalnych reklam, które będzie trudno zamknąć. Możemy uruchomić serwis, który będzie posiadał przestarzałą grafikę czy system sprzedaży. To wszystko sprawi, że klienci będą bali się kupować w naszej marce, obawiając się otrzymania produktu niskiej jakości lub problemów związanych z realizacją transakcji.
Tym, co również w dużym stopniu wpływa na małą sprzedaż przy dobrym ruchu pozyskiwanym na naszą witrynę, jest słaba oferta. W sieci niezależnie od rynku czy branży mamy do czynienia z bardzo dużą konkurencją. Chcąc zatem przekonywać osoby, które weszły już na naszą stronę internetową do zakupów, powinniśmy prezentować jakościową ofertę, z której klienci będą mogli skorzystać z zadowoleniem, satysfakcją, a także korzyścią.
Nasza oferta powinna zatem być konkurencyjna, a także adekwatna do sytuacji. Dobrym pomysłem jest również zadbanie o dokładne zaprezentowanie produktów lub usług, które świadczymy. Dzięki temu klienci, otrzymując wiele informacji, będą bardziej skłonni do podjęcia decyzji zakupowej. Atrakcyjna oferta powinna również wyróżniać się na rynku.
Możemy zatem zadbać o profesjonalne grafiki, a także wiedzę dodatkową w postacie odpowiedniego modułu blogowego. Powinniśmy też oferować atrakcyjne ceny, a także różnego rodzaju promocje, bonusy czy konkursy z nagrodami. To wszystko sprawi, że nasza marka będzie miała odpowiednio ciekawą ofertę, aby przekonać użytkowników, którzy przychodzą na naszą stronę do zakupu.