21 listopada 2022
UX nabiera w ostatnich latach coraz większego znaczenia. Firmy poszukują specjalistów, którzy potrafią projektować zgodnie z tymi zasadami. I nie ma się czemu dziwić. To właśnie UX decyduje o tym, czy dana strona internetowa będzie lubiana przez odbiorców - a tym samym, czy charakteryzować się będzie wysoką konwersją.
Czym jest UX? Co zalicza się do podstawowych zasad użyteczności? I jakich błędów w UX unikać?
UX (User Experience) to dziedzina, która zajmuje się projektowaniem strony internetowej zgodnie z oczekiwaniami użytkownika. Ma ona na celu zapewnienie odbiorcom przyjemnych wrażeń w trakcie korzystania z witryny. UX odnosi się m.in. do struktury informacji, rozmieszczenia elementów na stronie, a nawet samych tekstów.
To zagadnienie nie odnosi się jedynie do tworzenia stron internetowych.
Zgodnie z UX projektowane są również:
Obok pojęcia user experience warto wspomnieć o UI, czyli User interface. Zarówno UX jak i UI są ze sobą ściśle połączone. UX odpowiada za przejrzyste użytkowanie witryny, a UI za jej szatę graficzną.
Projektowanie stron zgodnie z UX polega na dokładnym poznaniu grupy docelowej. Jest to możliwe poprzez analizę danych dostępnych na istniejącej już witrynie (Google Analytics) lub poprzez badania użytkowników. W przypadku pojedynczych zmian ogromną rolę odgrywają testy A/B.
Zadaniem UX designera jest poznanie, w jaki sposób użytkownik porusza się po stronie. Każdą ścieżkę, np. logowania czy zapisu do newslettera warto przejść osobno, aby dowiedzieć się, czy wszystkie informacje i kroki zostały w nich zawarte. Najważniejsze jest zrozumienie, czego od strony internetowej oczekuje odbiorca i co zrobić, aby mu te potrzeby zaspokoić.
Dobry UX sprawia, że powstaje strona internetowa, która jest User Friendly. Jest to witryna, która m.in.:
Użytkownicy wchodząc w interakcję z dobrze zaprojektowaną witryną, nie będą potrafili powiedzieć, co zostało dobrze zrobione. Natomiast nie umkną im błędy popełnione przez projektantów. Na co więc zwrócić szczególną uwagę?
Przeglądanie witryn w sieci to nie czytanie książki. Odbiorcy są bardzo niecierpliwi, gdyż ich celem jest szybkie uzyskanie odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie. Jeśli Twoja strona (lub sklep internetowy) nie załaduje się wystarczająco szybko, użytkownik szybko z niej ucieknie i zacznie szukać produktu u konkurencji. Takie zachowania zwiększają współczynnik odrzuceń, a stąd już mały krok do osłabienia pozycji witryny w Google.
Obecnie ponad połowa użytkowników Internetu korzysta ze smartfonów lub tabletów do przeglądania stron w sieci. Twoja strona powinna być do tego przygotowana. Brak responsywności czyni ją mniej przejrzystą i trudną w odbiorze, co odstrasza klientów. Pamiętaj też, że UX strony mobilnej będzie różnił się od tej na komputery stacjonarne. Mniejsze ekrany wymagają nie tylko większej czcionki, ale także nieco innego układu elementów, np. w przypadku menu witryny.
Każda podstrona powinna mieć jeden najważniejszy cel, do którego będzie dążyć, np. w przypadku sklepu internetowego jest to sprzedaż, a przy blogu zapisanie się do newslettera. Z tego względu nie zasypuj użytkownika różnymi wezwaniami do działania. Umieszczenie dwóch różnych przycisków call to action osłabia przekaz i może prowadzić do niechęci wykonania jakiejkolwiek akcji. Natomiast kilka tych samych call to action rozmieszczonych na całej stronie w różnych miejscach, jest już jak najbardziej ok.
Logo w lewym górnym rogu, a kontakt z prawej strony - to rzeczy, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Gdy coś jest w ramce, próbujemy to kliknąć, a elementy ze strzałkami traktujemy jako rozwijane. Nie przestrzegając tych zasad tworzysz chaos na swojej stronie. UX design uwzględnia przyzwyczajenia odbiorców i projektuje witryny tak, aby odbiorcy nie musieli myśleć, gdy wchodzą z nimi w interakcję.
Jest to tzw. black pattern. Stosują go firmy, które chcą celowo utrudnić użytkownikowi znalezienie, np. adresu mailowego do kontaktu. Stosując tę technikę, szybko zirytujesz odbiorców.
Odbiorca wchodząc na stronę poświęca tylko kilka sekund na zapoznanie się z nią i określenie, czy jest dla niego atrakcyjna. Warto więc zadbać o czytelny nagłówek, który od razu poinformuje go, w jakim miejscu się znajduje. Niejasne treści wywołają zakłopotanie u użytkowników i przyczynią się do zwiększenia współczynnika odrzuceń.
Zadbaj również o czytelne treści na wezwaniach do działania. Niech dokładnie informują one odbiorcę, co stanie się po kliknięciu, niwelując wszystkie jego wątpliwości.