20 czerwca 2023
Strona sprzedażowa to bardzo wymagający projekt, który należy prowadzić zgodnie z wieloma wytycznymi i wskazówkami. Na serwisach internetowych, w których coś sprzedajemy, często zapominamy o wielu elementach tak ważnych dla tego procesu. Prowadząc zatem serwis sprzedażowy, podchodzimy do niego w nieco inny sposób niż do serwisu informacyjnego czy bloga lub strony firmowej. O czym zatem musimy pamiętać, jeśli chcemy sprzedawać na naszej stronie internetowej?
Przede wszystkim chcąc prowadzić stronę sprzedażową, powinniśmy pamiętać o SEO i pozycjonowaniu. Jest to bardzo ważny element, który sprawia, że nasza witryna zyskuje widoczność w wyszukiwarce Google i jest umieszczona na coraz wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. To właśnie od optymalizacji pod konkretnymi słowami kluczowymi, będzie zależało, jak dostępny będzie nasz serwisy w Google, a także jak dużo użytkowników z wyszukiwarki przejdzie na naszą stronę internetową.
To głównie dzięki profesjonalnemu SEO możemy pozyskiwać nowych klientów. Dzięki SEO możemy również działać na dużą skalę i pozyskiwać spory ruch organiczny. Może być to trudne z innych naturalnie ograniczonych źródeł takich jak nasz kanał społecznościowy. Pozycjonowanie sklepu internetowego jest zatem podstawą pozyskiwania klientów i powinniśmy przyłożyć do tego elementu poro uwagi.
Powinniśmy również wybrać odpowiednią agencję, która będzie zarówno kompetentna jak i renomowana, a także będzie skutecznie pozycjonować naszą witryną. Powinniśmy również wspomagać te działania swoimi publikacjami contentu czy w sprowadzaniem ruchu na pozycjonowaną witrynę. Jeśli samodzielnie zamierzamy pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google, powinniśmy dobrze poznać temat SEO, aby zwrócić uwagę na wszystkie najważniejsze elementy, które w największym stopniu odpowiadają za pozycjonowanie naszej witryny w wyszukiwarce. Możemy zatem zasugerować się poradnikami czy e-bookami o tematyce pozycjonowania serwisów sprzedażowych.
Drugim bardzo ważnym elementem, o którym musimy pamiętać, jeśli chcemy prowadzić skutecznie stroną sprzedażową jest kwestia user experience. Jest to dostosowanie strony internetowej pod kątem użytkowników. Czynnik ten wpływa zarówno na pozycjonowanie jak i inne odczucia samych klientów, którzy przebywają na naszej stronie internetowej. Jeśli serwis będzie odpowiednio skonfigurowany i dostosowany do użytkowników, ci będą mogli łatwo poruszać się po naszej stronie internetowej. W efekcie będą chcieli często powracać na stronę i robić na niej zakupy.
Czynnik user experience jest na tyle ważny, że niektórzy klienci wolą zapłacić nieco więcej za dokonanie zakupów, ale zrobić je na przyjaznej, bezpiecznej i czytelnej witrynie aniżeli szukać drobnych oszczędności i robić zakupy na niebudzącej zaufania stronie z licznymi błędami.
Mówiąc o dostosowaniu witryny pod kątem user experience, przede wszystkim powinniśmy stworzyć jej czytelną strukturę. Nazwy podstron powinny mieć opisowe adresy URL i nie być ciągiem przypadkowych znaków. Dzięki temu użytkownicy będą mogli po adresie URL zorientować się w jakiej części serwisu przebywają. Strona powinna posiadać również czytelną nawigację — prostą i minimalistyczną. Dobrym rozwiązaniem jest również zastosowanie odpowiednich kolorów np. barwy wpływającej na komfort użytkowania serwisu i mogącej prokurować decyzje zakupowe.
Powinniśmy zadbać również o sprawną wyszukiwarkę produktów i usług na naszej stronie internetowej, a także stworzyć przejrzysty system kategorii i podkategorii tak, aby użytkownicy mogli komfortowo poruszać się po naszym sklepie internetowym. Dobrym pomysłem jest również prowadzenie bloga z wiedzą i przydatnymi wskazówkami, odnośnie do wyboru konkretnych produktów. Obecnie klienci mają coraz wyższe wymagania wobec marek i chcą otrzymywać również od nich przydatną wiedzę.
Jednym z najważniejszych elementów, o które musimy zadbać w szczególny sposób na witrynie sprzedażowej, są karty produktowe. Są to konkretne podstrony produktów, które prezentują je i umożliwiają dodanie ich do koszyka. Jest to najważniejsze miejsce, które w największym stopniu decyduje o tym czy dany klient zakupi konkretny produkt. Karty produktowe powinny być zatem maksymalnie zoptymalizowane i powinniśmy wykorzystać ich pełny potencjał.
Karty produktowe również tak jak sam serwis powinny być przedstawione w odpowiedniej prosprzedażowej kolorystyce, a także estetycznej szacie graficznej. Ta powinna ułatwiać poznanie wszystkich informacji o produkcie, a także łatwe dodawanie do koszyka. Sam przycisk “Kup” powinien wyróżniać się na tle całej strony i być większym niż inne przyciski. Powinniśmy dodawać również w opisach produktów wezwania call to action. Karty produktowe powinny być unikalne, a także zwięźle przedstawiać wszystkie informacje.
Na karcie produktowej powinniśmy dodawać również zdjęcia. Te bezwzględnie muszą być wysoko jakościowe, gdyż w dużym stopniu decydują o tym czy klient zakupi nasz produkt. Na karcie produktowej powinny znajdować się zarówno zdjęcia poglądowe jak i produktowe, a także umożliwiające jak najdokładniejsze zapoznanie się z produktem. Dobrym wyborem, jeśli mamy taką możliwość jest również dodawanie zdjęć realnych, które przedstawiają realnie dany produkt. To zwiększy zaufanie potencjalnego klienta do naszej marki, a także pozwoli sprawdzić mu, czy dany produkt spełnia jego oczekiwania. Aby zoptymalizować kartę produktową, powinniśmy również wprowadzić na niej dosprzedaż produktów komplementarnych.
Bardzo ważnym, ale i jednym z części pomijanych elementów na witrynie sprzedażowej jest dosprzedaż produktów. Jest to jednak bardzo ważny element, który potrafi znacząco zwiększyć konwersję w naszym sklepie internetowym lub na witrynie sprzedażowej. Czym zatem jest dosprzedaż produktów? Jest to oferowanie klientom dobrania kolejnych produktów do tych, które mają już w koszyku. Sprzedaż komplementarna polega zatem na oferowaniu przedmiotów, które są niezbędne lub mogą się przydać przy użytkowaniu głównego produktu, jaki kupuje klient.
Dosprzedaż możemy prowadzić również na dalszych etapach sprzedaży po karcie produktowej np. w podsumowaniu zlecenia czy w koszyku. Powinniśmy zatem dać naszym potencjalnym klientom prostą możliwość dodania kolejnego produktu, który może być dla nich przydatny.
Wbrew pozorom wielu klientów bardzo chętnie skorzysta z takiej podpowiedzi, gdyż zapomniało o bateriach do zabawki lub etui przy zakupie smartfonu. Nie jest to również nachalna reklama, a wielu klientów docenia troskę o nich w taki sposób. Dosprzedaż produktów możemy prowadzić na różne sposoby. Możemy bezpośrednio proponować dokupienie konkretnego produktu powiązanego z tym, który klient właśnie kupuje lub możemy prezentować rankingi najciekawszych produktów danej kategorii czy listy produktów, które klienci najczęściej kupowali z tym włożonym do koszyka.
Kolejnym ciekawym elementem, który możemy wdrożyć na naszej witrynie sprzedażowej, są oferty spersonalizowane. Nie są one często wykorzystywane zwłaszcza przez małe średnie firmy, ale duże marki doceniają ich korzyści. Oferty spersonalizowane są to oferty skierowane indywidualnie do konkretnych klientów. Co ważne, mogą być one wysyłane automatycznie na podstawie algorytmów, które będą dobierać najlepsze promocje czy propozycje sprzedażowe. Możemy również kierować personalizowane oferty do pewnych grup np. osób, które przechodzą do nas w formie remarketingu lub do nowych klientów, którzy jeszcze nie odwiedzili naszej strony internetowej.
Oferty personalizowane będą zatem ofertami niedostępnymi publicznie, a jedynie proponowanymi konkretnym klientom. Z pewnością pozwoli to komplementować naszych odbiorców, którym będziemy przedstawiali ciekawe oferty dostosowane do ich sytuacji i potrzeb czy celów zakupowych.
Jeszcze bardziej zaawansowanym rozwiązaniem marketingowym, które również warto wdrożyć na naszej witrynie sprzedażowej, są oferty ograniczone czasowe. Są to oferty promocji, zniżek czy propozycji kupna konkretnych produktów, które obowiązują jedynie przez konkretny czas. Może to być kilka godzin, kilka dni lub tygodni. Tylko od nas zależy, w jaki sposób będziemy wykorzystywali tę opcję. Ogólnie oferty ograniczone czasowo są skutecznym sposobem marketingu na zwiększenie sprzedaży. Są one często i chętnie wykorzystywane przez duże globalne marki, a specjaliści od marketingu potwierdzają skuteczność takich metod. Oferty ograniczone czasowo dopingują klienta do podjęcia decyzji zakupowych. Osoby — potencjalni klienci chcą w ten sposób skorzystać z atrakcyjnej oferty, której nie będzie już za pewien czas.
Oferty ograniczone czasowe, mogą być również świetnym pomysłem na zwiększenie chwilowej sprzedaży, jeśli zajdzie taka potrzebna np. gdy chcemy pozbyć się pewnych stanów magazynowych lub potrzebujemy wygenerować dodatkowe zyski. Oferty takie możemy prezentować w różnych miejscach serwisu, ale należy robić to tak, aby były wyraźnie widoczne. Dobrym pomysłem jest stworzenie specjalnego górnego paska na górze witrynę lub dużych banerów reklamowych w centralnej części strony internetowej.
Rzeczą, na którą również warto zwrócić uwagę, jest bogaty i stabilny system płatności. Obecnie do dyspozycji mamy wiele sposobów płatności za zakupu internetowe. Posiadając zatem stronę sprzedażową powinniśmy oferować potencjalnym klientom dogodny sposób płacenia za zakupy. Przede wszystkim powinniśmy skorzystać ze sprawdzonej bramki płatności, która jest rozpoznawalna i budzi zaufanie. Sam system płatności powinien być prosty, szybki, a także bezawaryjny. Powinniśmy zadbać też, aby za zakupy w sklepie internetowym lub na naszym serwisie można było zapłacić kartą płatniczą, blikiem czy przelewem internetowym. Im więcej form do zapłaty tym klienci chętnie będą dokonywali zakupów, gdyż zobaczą, że ich ulubiony system płatności jest możliwy i mogą dokonać płatności w dobrze znany i lubiany im sposób.